Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2018

Πέτη Πέρκα: η Φλώρινα θα γίνει κόμβος διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών πυλώνας για την ανάπτυξη της περιοχής


 Πρόκειται για τους σιδηροδρομικούς  άξονες Φλώρινα-Κρυσταλολοπηγή-Πόγραδετς και Φλώρινα – BITOLA (Μοναστήρι), έργα ενταγμένα στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών  για να εξυπηρετήσουν τα δυτικά Βαλκάνια.

«Είναι έργο ακριβό, μακρόπνοο, δύσκολο και ήδη ξεκίνησαν οι τεχνικές μελέτες», επεσήμανε η συντονίστρια του έργου στο Ελληνικό κα Πέτη Πέρκα στη συνέντευξη που μας παραχώρησε την Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2018.
Η ένταξη του έργου στο interreg και τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών έχει εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση και στις επόμενες φάσεις, ώστε να ολοκληρωθεί και να γίνει η Φλώρινα κόμβος διεθνούς  σιδηροδρομικού δικτύου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εμπορευματική κίνηση και την ανάπτυξη της περιοχής.
Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι το μεγάλο αυτό έργο της δυτικής Μακεδονίας και των δυτικών Βαλκανίων έχει τη σφραγίδα της κας Πέρκα,
γιατί σχεδιάστηκε, προτάθηκε και υποστηρίχτηκε  από την ίδια όταν ήταν Γ. Γραμματέας στο υπουργείο μεταφορών.  Τότε βέβαια σταθήκαμε καχύποπτοι απέναντι στη δήλωση της αυτή, θεωρώντας ότι είναι μια συνήθης εξαγγελία  του πολιτικού προσωπικού χωρίς κανένα έρεισμα.   Στις 23.12.2016,  η κα Πέρκα μας είχε δηλώσει «… Κάνουμε μία σοβαρή προσπάθεια και πάει πάρα πολύ καλά και έχει να κάνει με τη σύνδεση τα διασυνοριακών κομματιών Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή-Πόγραδετς. Είναι ένα έργο που έχει μπει στο INTERREG και γίνεται μελέτη σκοπιμότητας.
Το άλλο κομμάτι αφορά το Φλώρινα-Μοναστήρι (BITOLA). Αυτή τη γραμμή την έχουμε και θέλει ανάταξη».
Σήμερα δύο χρόνια μετά, το έργο αυτό άρχισε να υλοποιείται με σταθερά βήματα προς τα μπρος, δικαιώνοντας την εμπνεύστρια του.
Μάλιστα η κα Πέρκα δεν απέκλεισε το γεγονός και εντός του έτους να εγκαινιαστεί και ο μεθοριακός σιδηροδρομικός σταθμός του Καυκάσου!!!
Στη συνέντευξη της  δεν απέφυγε τις ερωτήσεις μας και μας απάντησε με τη γνωστή αφοπλιστική Φλωρινιώτικη ειλικρίνεια, χωρίς στρογγυλοποιήσεις.
-Επεσήμανε ότι μακρόχρονος και διαρκής στόχος πρέπει να είναι «η δημιουργία σωστού κράτους  με  δομές, με θεσμούς, να μην επαφίεται κανείς στην φιλοτιμία του υπουργού, του βουλευτή, του Δημάρχου. Να λειτουργήσουν οι πολίτες με τα δικαιώματα και τις  υποχρεώσεις τους».

-Αναφέρθηκε στα θετικά της κυβερνητικής θητείας του ΣΥΡΙΖΑ, στις παραλείψεις, την αναβλητικότητα, τις καθυστερήσεις, χωρίς να μασήσει τα λόγια της.
-Επανέλαβε το χρέος της προς την ιδιαίτερη πατρίδα  της και τόνισε πως  θέλει να είναι υποψήφια βουλευτής στη Φλώρινα «για να υπηρετήσει τον τόπο της γιατί του το χρωστάει».
-Η κυβέρνηση είπε αγωνίστηκε σκληρά για να βγει η χώρα από τα μνημόνια και να κρατήσει όρθιο το λαό της εν μέσω μιας φοβερής κρίσης οικονομικής, κοινωνικής και ανθρωπιστικής, με έναν εκβιασμό αποτέλεσμα του οποίου ήταν ένα τρίτο μνημόνιο».
- Μίλησε για τον νέο προϋπολογισμό του 2019 που  κατατέθηκε, ο οποίος είναι ο πρώτος μεταμνημονιακός προϋπολογισμός   που έχει μια «λελογισμένη  επεκτατική πολιτική στα δημοσιονομικά».
- Θεωρεί ότι η τετραετία αυτή δεν είναι αρκετός χρόνος για να εφαρμόσει το πρόγραμμα του ο ΣΥΡΙΖΑ    και  «θα χρειαστεί   και μια δεύτερη τετραετία μετά τις εκλογές του Οκτώβρη του 19 για να ολοκληρώσει αυτή την πολιτική».
-Για το «Ελληνικό» στο οποίο είναι συντονίστρια, είπε ότι  είναι μια εμβληματική επένδυση. «Στα δύο τελευταία χρόνια  έγιναν τόσα όσα δεν έγιναν τη δεκαετία που πέρασε. Είναι ένα έργο σύνθετο και θα γίνει διεθνής διαγωνισμός για τον οποίο υπάρχει ενδιαφέρον επενδυτών. Μάλλον προς την άνοιξη 2019 θα έχει ολοκληρωθεί γιατί είναι μια πολύπλευρη διαδικασία».
    -Η εκτίμηση της για την περιοχή μας είναι  ότι  έμεινε πίσω στην ανάπτυξη και  «θέλει περισσότερες συνέργειες. Έχουμε καλό δυναμικό.  Βλέπουμε πχ τα κρασιά τα φασόλια που έχουν αποτελέσματα. Όλο αυτό πρέπει να το οργανώσουμε και μπορούμε να συνεννοηθούμε.
Βλέπω την περιοχή μας πόσο έμεινε πίσω. Είναι όμως και μια ευκαιρία γιατί έχουμε ένα παρθένο μέρος και μπορούμε να το αναπτύξουμε με όρους, με σεβασμό στο περιβάλλον, με μια άλλη οικονομία υψηλής προστιθέμενης αξίας, με εξειδικευμένο  και ήπιο  τουρισμό».
- Για το έργο σταθμός στην αναπτυξιακή διαδικασία της περιοχής τη σιδηροδρομική ΕΓΝΑΤΙΑ,  το χαρακτήρισε ως «πυλώνα»  της  ανάπτυξης. «Νιώθω μια προσωπική ικανοποίηση διότι όταν ήμουν Γ. Γραμματέας μεταφορών, είχα δώσει γι’ αυτό μάχη στο εξωτερικό , πως  δεν έμεινε μια ανεκπλήρωτη ευχή ή μια χαμένη ευκαιρία. Ο σχεδιασμός  βιωσιμότητας προχωράει και έχει ενταχθεί στοINTERREG. Πρόκειται για τον σιδηροδρομικό άξονα Φλώρινα-Κρυσταλολοπηγή-Πόγραδετς». Η γραμμή είναι  στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Είναι έργο ακριβό, μακρόπνοο, δύσκολο και ήδη ξεκίνησαν οι τεχνικές μελέτες».
 -Στην θητεία της εκείνη  έχει σχεδιαστεί  και η σιδηροδρομική γραμμή Φλώρινα-BITOLA (Μοναστήρι). Εμείς χρειαζόμασταν ανάταξη της γραμμής και οι γείτονες μας περισσότερη εργασία. Μαθαίνω ότι τελειώνουν κι αυτοί τα έργα τους. Και πιθανόν εντός του έτους να εγκαινιάσουμε και τον σιδηροδρομικό σταθμό στον Καύκασο.  «Θα εγκαινιάσουμε την ανακαίνιση του σταθμού στον Καύκασο και αν όχι τον Γενάρη του 2019 θα γίνει κι αυτό».
Η περιοχή μας   ξαφνικά   μας έχει μπαίνει  σε δύο άξονες διευρωπαϊκών δικτύων. Κι αυτό αποτελεί σοβαρό αναπτυξιακό εγχείρημα για την περιοχή και τη Φλώρινα.  
-Για την καθυστέρηση έργων παραδέχτηκε ότι  «πολλά έργα καρκινοβατούν και θα έπρεπε να είχαν γίνει στην ώρα τους» και αυτό κατά την κα Πέρκα οφείλεται στο γεγονός ότι    «μέχρι το 2015 δεν υπήρχαν ούτε ως ιδέα. Ένα έργο θέλει πολλά χρόνια ωρίμανσης». Δεσμεύτηκε όμως ότι κι αυτά θα προχωρήσουν και θα ολοκληρωθούν.
-  Για τα προβλήματα στο χώρο της ενέργειας τόνισε ότι  «χρειάζεται ο στρατηγικός σχεδιασμός με πολιτική βούληση, με όραμα , τι θα γίνει στην μετά λιγνίτη  εποχή. Ο τόπος μας στήριξε το μεγαλύτερο εγχείρημα που έγινε στη χώρα μας τη ΔΕΗ χωρίς να έχει τα αντίστοιχα οφέλη διαχρονικά. Για να μην πούμε για το θέμα της τηλεθέρμανσης το οποίο μπαίνει κι αυτό σ’ έναν δρόμο. Προχωράει.  Αργήσαμε πάρα πολύ. Έπρεπε αυτή η περιοχή με όλη αυτή τη στήριξη που έκανε στη ΔΕΗ να έχει πάρα πολλά οφέλη».
-  Το ζήτημα της  ένωσης ΑΕΙ και ΤΕΙ μας είπε ότι το παρακολουθεί από κοντά και είναι ικανοποιημένη που δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές. «Είναι το  μόνο θέμα στην πόλη που όλοι φορείς και κοινωνία το στηρίζουν από την ίδια πλευρά.  Υπήρξε μια κινητοποίηση κι αυτό ήταν πολύ καλό.
Νομίζω ότι επί της ουσίας δεν υπάρχει διαφωνία».
- Υπεραμύνθηκε της συμφωνίας των Πρεσπών η οποία θεωρεί ότι  «δίνει ένα προβάδισμα στη χώρα μας. Η χώρα μας είναι, παρά την κρίση, ο πυλώνας σταθερότητας και ειρήνης και ανάπτυξης στα βαλκάνια.
Ποια θέματα ήταν τα δύσκολα με τους γείτονες; Το ένα ήταν η αρχαία ιστορία και το δεύτερο κρίσιμο ήταν ότι στο σύνταγμα τους υπήρχε μακεδονική μειονότητα. Ήταν ένας εθνικισμός του Γκρουέφσκι  ο οποίος έβρισκε ανταπόκριση,  ευτυχώς σε πολύ μικρό κομμάτι της Δυτικής  Μακεδονίας, κι αυτά τελειώνουν με τη συμφωνία.  Αυτό για μας είναι  μια πολύ μεγάλη επιτυχία».
Στο ερώτημα μας αν ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχει δικούς του υποψήφιους δημάρχους απάντησε ότι «δεν είναι ώριμη η συζήτηση,  τώρα ξεκινάει. Υπάρχει μια οργάνωση και έχουμε ξεκινήσει τις συζητήσεις. Αυτό που μπορώ να πω τη θέση της κεντρικής επιτροπή, ότι εμείς θα στηρίξουμε  Δημάρχους καλούς, έντιμους και δεν είναι απαραίτητα να είναι από τον δικό μας πολιτικό χώρο».

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε λίγους μήνες συμπληρώνετε μια πλήρη θητεία στην κυβέρνηση, σαν απολογισμό τι θα μας λέγατε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήταν μια πάρα πολύ δύσκολη διακυβέρνηση, γιατί παραλάβαμε μία χώρα εν μέσω μιας φοβερής κρίσης οικονομικής, κοινωνικής και ανθρωπιστικής, με έναν εκβιασμό αποτέλεσμα που οποίου ήταν ένα τρίτο μνημόνιο. Θάπρεπε η κυβέρνηση αυτή αφενός να κρατήσει όρθια την κοινωνία, με κάποιους νόμους και κάποια μέτρα που πάρθηκαν κι αφετέρου να πετύχει κάποιους σκληρούς στόχους, οι οποίοι όσο και αν έγιναν  πιο ήπιοι από την διαπραγμάτευση του Αλέξη Τσίπρα, παρ’ όλα αυτά ήταν σκληροί και πόσο μάλλον σε μία χώρα που έχει χάσει τον παραγωγικό της ιστό, αφού τα προηγούμενα χρόνια είχε χαθεί το 25% του ΑΕΠ της χώρας.
Παρά τις δυσκολίες εγώ νιώθω πάρα πολύ ικανοποιημένη. Όμως δεν μπορούμε να πανηγυρίσουμε σε καμία περίπτωση όταν ακόμα δεν έχουν επουλωθεί οι πληγές και ξέρουμε ότι ο ελληνικός λαός έχει περάσει δύσκολα και εξακολουθεί να περνάει.
Παρόλα αυτά φαίνεται ότι έχει ανοίξει μπροστά μας μια προοπτική πολύ καλή. Κι αναφέρομαι κυρίως από την έξοδο μας από τα μνημόνια, που σημαίνει ότι από το τέλος Αυγούστου και μετά η κυβέρνηση νομοθετεί και ασκεί τη δική της πολιτική, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων.
 Ήδη κατατέθηκε ο νέος προϋπολογισμός για το 2019 ο οποίος είναι ο πρώτος προϋπολογισμός μετά τα χρόνια των μνημονίων , που έχει μια λελογισμένη  επεκτατική πολιτική στα δημοσιονομικά. Δηλαδή όχι μόνο δεν έχει μέτρα αλλά έχει και αντίμετρα, με κάποιες παροχές. Να πω ότι το μέρισμα των 750 εκατ. Που ήταν να μοιραστεί έχει φτάσει τα 900,η ανεργία, κι αυτό νομίζω ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που απασχόλησε την ελληνική κοινωνία είναι κοντά στο 19%. Είναι πολύ υψηλή αλλά σκεφτείτε ότι πριν 4 χρόνια ήταν 27%. Και ξέρετε είναι ο δείκτης της ανεργίας   δείχνει που βρίσκεται ο δείκτης της οικονομίας.
Με αυτή την έννοια λέμε λοιπόν και οι δείκτες της οικονομίας βγαίνουν και συγχρόνως για την καθημερινότητα του πολίτη παίρνονται κάποια μέτρα ανακούφισης. όταν επικεντρώνεσαι σε έναν στόχο όταν έχεις ένα στρατηγικό σχεδιασμό και δουλέψεις πάρα πολύ σκληρά έχεις αποτέλεσμα……
Εκτιμώ ότι αυτή η κυβέρνηση ήδη έχει δείξει μια άλλη πολιτική. Θα χρειαστεί βεβαίως και μια δεύτερη τετραετία μετά τις εκλογές του Οκτώβρη του 19 για να ολοκληρώσει αυτή την πολιτική.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Χωρίς επενδύσεις ανάπτυξη δεν έρχεται κι ένα σημαντικός χώρος από τον οποίο η κυβέρνηση και ο ελληνικός λαός προσδοκά δισεκατομμύρια είναι το Ελληνικό. Εκεί τι γίνεται;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ελληνικό είναι μια εμβληματική επένδυση. Όπως ξέρετε έχω αναλάβει το συντονισμό αυτού του μεγάλου έργου. Είναι το μεγαλύτερο έργο οικιστικής ανάπλασης που γίνεται στην Ευρώπη. Πολύ δύσκολο έργο, πρωτόγνωρο με περίεργες συνθήκες. Με μία σύμβαση που παραλάβαμε η οποία δεν διασφάλιζε το δημόσιο συμφέρον αλλά και τη βιωσιμότητα του έργου. Αυτή την αλλάξαμε και είμαι αρκετά ικανοποιημένη γιατί πραγματικά ότι δεν έγινε από  το 2001 έχει γίνει τα δύο τελευταία χρόνια που ξεκίνησε το ελληνικό.
Σε ότι με αφορά εγώ ανέλαβα πέρυσι τέτοια εποχή για την πολεοδομική ωρίμανση του έργου, έκανα το φορέα διαχείρισης των κοινοχρήστων  και το πιο δύσκολο κομμάτι που ήταν οι μετεγκαταστάσεις των 69 φορέων που υπήρχαν μέσα στο οικόπεδο, δημοσίου και ιδιώτες. Αυτοί έπρεπε να είχαν φύγει από το 2012. Έφυγε το 90% περίπου μέσα σε λίγους μήνες με πολύ μεγάλη προσπάθεια και πολύ μεγάλη συνεργασία.
Για να αλλάξουν χέρια οι μετοχές και να μπούνε οι μπουλντόζες, πρέπει να ικανοποιηθούν από τη σύμβαση κάποιες αναβλητικές αιρέσεις.
Για το διαγωνισμό για το καζίνο είμαστε σε πολύ ώριμο σημείο. Είναι ένα έργο σύνθετο και θα γίνει διεθνής διαγωνισμός για τον οποίο υπάρχει ενδιαφέρον επενδυτών…
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πότε εκτιμάτε ότι θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και θα είναι έτοιμο για δημοπράτηση;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μάλλον προς την άνοιξη 2019 θα έχει ολοκληρωθεί γιατί είναι μια πολύπλευρη διαδικασία.
Όλοι θέλουμε τις επενδύσεις  και όλοι ομνύουμε σ’ αυτές. Να δούμε όμως τι επενδύσεις θέλουμε.  Το 2001 βγήκε το αεροδρόμιο. Όταν θέλεις να κάτι  μια τέτοια αλλαγή πρέπει να έχεις σχεδιάσει μια πενταετία νωρίτερα. Μέχρι το 2011 δεν έγινε τίποτα. Από το 2011 μέχρι το 2014 υπογράφηκε μία σύμβαση. Αυτή ήταν η πορεία του έργου. Και από το 2015 μέχρι σήμερα κοντεύουμε να ολοκληρώσουμε την προετοιμασία για τον διαγωνισμό. Συνεπώς υπάρχουν δυσκολίες εξ αιτίας της ανωριμότητας ενός κράτους για επενδύσεις…
Οι ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα το 2017 είχαν ρεκόρ δεκαετίας και φέτος  είμαστε πάνω από το 2017…
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτό το νέο παραγωγικό μοντέλο που υπαινιχθήκατε και τώρα μέσα στο οποίο εντάσσεται και η τράπεζα επενδύσεων δεν το βλέπουμε, με αποτέλεσμα η αγορά ή να μην κινείται ή να κινείται σε αργούς ρυθμούς και η παραγωγική διαδικασία να είναι ξεπερασμένη.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σ’ αυτό έχετε δίκιο γιατί θέλει κάποιο χρόνο. Ήδη όμως σε πολλές περιοχές της χώρας έχουν ξεκινήσει και οι κοινωνικές συνεταιριστικές οργανώσεις,  νέοι άνθρωποι ασχολούνται και χρηματοδοτούνται για τις δραστηριότητες τους αλλά και νέοι αγρότες. Υπάρχουν προγράμματα και θα εισηγηθώ στα αρμόδια υπουργεία να γίνονται τοπικές ενημερωτικές ημερίδες. Όπως είπαμε η χώρα είναι σαν να έχει βγει από ένα πόλεμο.    Όλα δυστυχώς πάνε λίγο πιο αργά  και γι’ αυτό χρειάζονται τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία. Παρόλα αυτά φαίνεται η σωστή κατεύθυνση. Στους  προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους είχαμε το 80% σε φωτοβολταϊκά και τουρισμό μόνο. Σήμερα έχουμε επενδύσεις σε καινοτομία. Πρέπει να  παράξεις προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας .
Ένα θέμα είναι οι μεγάλες επενδύσεις και οι ιδιωτικοποιήσεις αλλά αν δεν υπάρχει μια συνέργεια με τους  τοπικούς παραγωγούς να παράξουν στον πρωτογενή τομέα, στον δευτερογενή δεν μπορεί να έρθει η ανάπτυξη.
Βλέπω την περιοχή μας πόσο έμεινε πίσω. Είναι όμως και μια ευκαιρία γιατί έχουμε ένα παρθένο μέρος και μπορούμε να το αναπτύξουμε με όρους, με σεβασμό στο περιβάλλον, με μια άλλη οικονομία υψηλής προστιθέμενης αξίας, με εξειδικευμένο  και ήπιο  τουρισμό.
Πιστεύω ότι η περιοχή μας θέλει περισσότερες συνέργειες. Έχουμε καλό δυναμικό.  Βλέπουμε πχ τα κρασιά τα φασόλια που έχουν αποτελέσματα. Όλο αυτό πρέπει να το οργανώσουμε και μπορούμε να συνεννοηθούμε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μπορεί να γίνανε προσπάθειες όμως αυτό που διαπιστώνουμε όλοι είναι ότι δεν έχετε εγκαινιάσει ένα μεγάλο έργο. Γιατί;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Μου δίνετε την ευκαιρία να πω ότι προχθές ήμουνα στην Καστοριά για να εγκαινιάσουμε  μια πρώτη τεχνική συνάντηση για ένα πολύ σοβαρό έργο που αφορά  την περιοχή μας. Πρόκειται για ένα κομμάτι της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Κι εδώ νιώθω μια προσωπική ικανοποίηση διότι όταν ήμουν Γ. Γραμματέας μεταφορών, είχα δώσει γι’ αυτό μάχη στο εξωτερικό, γιατί πολλές φορές η Ελλάδα δεν εκπροσωπούνταν σε τέτοιες συναντήσεις και η μάχη για τα έργα εκεί δίνεται.
Αυτό δεν έμεινε μια ανεκπλήρωτη ευχή ή μια χαμένη ευκαιρία. Ο σχεδιασμός  βιωσιμότητας προχωράει και έχει ενταχθεί στοINTERREG. Πρόκειται για τον σιδηροδρομικό άξονα Φλώρινα-Κρυσταλολοπηγή-Πόγραδετς.
Εν τω μεταξύ έκανε παρέμβαση η Καστοριά, και δικαίως, κι έγινε μια διακλάδωση για Καστοριά όπου υπάρχει το αεροδρόμιο. Τα έργα αυτά είναι ανταγωνιστικά και θέλουν ισχυρή τεκμηρίωση για να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά προγράμματα. Η γραμμή είναι  στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Είναι έργο ακριβό, μακρόπνοο, δύσκολο και ήδη ξεκίνησαν οι τεχνικές μελέτες.
Η ευρωπαϊκή επιτροπή ενδιαφέρεται  γι’ αυτά τα δίκτυα να ολοκληρωθούν γιατί αξιοποιούνται τα δυτικά βαλκάνια.
Το έργο δεν μας το παίρνει η Καστοριά αλλά εντάσσεται κι αυτή στο δίκτυο γιατί διαθέτει αεροδρόμιο κι αυτό ενισχύει τη θέση μας, γίνεται πιο ελκυστική  στον ανταγωνισμό. Αναβαθμίζεται όλη η περιοχή. Γιατί τα δίκτυα μεταφοράς είναι αναπτυξιακός πυλώνας για μια περιοχή και τα οφέλη είναι πάρα πολλά.
Από εκείνη τη θητεία μου  έχει σχεδιαστεί η σιδηροδρομική γραμμή Φλώρινα-BITOLA (Μοναστήρι). Εμείς χρειαζόμασταν ανάταξη της γραμμής και οι γείτονες μας περισσότερη εργασία. Μαθαίνω ότι τελειώνουν κι αυτοί τα έργα τους. Πιθανόν εντός του έτους να εγκαινιάσουμε και τον σιδηροδρομικό σταθμό στον Καύκασο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Η δική μας η γραμμή είναι έτοιμη;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι είναι έτοιμη και μπορεί να λειτουργήσει. Θα εγκαινιάσουμε την ανακαίνιση του σταθμού στον Καύκασο και αν όχι τον Γενάρη του 2019 θα γίνει και αυτό.
Όπως γίνεται αντιληπτό ξαφνικά η περιοχή μας έχει μπει σε δύο άξονες διευρωπαϊκών δικτύων. Είναι πάρα πολύ σοβαρό εγχείρημα.
ΕΡΩΤΗΣΗ:  Σ’ ότι αφορά τη σιδηροδρομική Εγνατία μας είπατε ότι είναι ένα μεγάλο έργο και χρειάζεται χρόνο, όμως εδώ έχουμε οδικούς άξονες όπως  είναι ο κάθετος που καρκινοβατεί , γιατί;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πολλά έργα καρκινοβατούν και θα έπρεπε να είχαν γίνει στην ώρα τους, όμως μέχρι το 2015 δεν υπήρχαν ούτε ως ιδέα. Ένα έργο θέλει πολλά χρόνια ωρίμανσης. Όμως θα γίνουν και γι αυτό δεσμεύομαι. Οι μεγάλοι οδικοί άξονες σχεδιάζονται σε βάθος δεκαετίας και εικοσαετίας. Για κάποιο λόγο ο κάθετος δεν διεκδικήθηκε, ξεχάστηκε, έμεινε. Τώρα όμως έχει μπει σε έναν δρόμο ωρίμανσης. Θα γίνει.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Προβλήματα έχουμε και στο χώρο της ενέργειας. Διαβάσαμε ότι η δεύτερη μονάδα της Μελίτης είναι προβληματικό αν θα κατασκευαστεί γιατί θα πρέπει να εξυγιανθούν και εκσυγχρονιστούν οι μονάδες το Αμυνταίου και του Αγ. Δημητρίου. Του Αμυνταίου μάθαμε ότι πήρε 32.500 ώρες λειτουργίας. Και βέβαια κι εσείς ακολουθήσατε την πολιτική των πωλήσεων που ακολούθησαν και οι προηγούμενοι σας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ υπάρχει μια πολύ μεγάλη κουβέντα και μπορώ να πω γενικότερα για τις ιδιωτικοποιήσεις. Σημασία έχει με ποιους όρους γίνονται, ποιους εξυπηρετούν και ποιος έχει τον έλεγχο.
Στη συνταγματική αναθεώρηση η πρόταση της κυβέρνησης είναι το νερό, η ενέργεια να είναι υπό την εποπτεία του ελληνικού δημοσίου. Μπορεί η σύμπραξη με επενδυτές και τον έλεγχο από το δημόσιο μπορεί να προχωρήσει και να παράξει πολλαπλά οφέλη. Η αντίθεση μας ήταν πάντα σ’ αυτό που λέμε ξεπούλημα. Όταν δίνεις άνευ όρων και ορίου, με χαμηλό τίμημα πολλές φορές . τα ιδιωτικά κεφάλαια πρέπει να ανακυκλώνονται και να μπαίνουν στην οικονομία. Και οι επιχειρηματίες πρέπει να βγάζουν κέρδος. Αλλά και το δημόσιο πρέπει να εξασφαλίζει το δημόσιο όφελος.
Νομίζω ότι στην ενέργεια γίνονται βήματα , πρέπει όμως να υπενθυμίσω ότι είμαστε μία χώρα της ΕΕ. Δεν μπορούμε να κάνουμε πράγματα και νομίζω ότι πρέπει να συμβαδίζουμε…
Μία ευνομούμενη πολιτεία κάνει έναν  σχεδιασμό από πριν. Έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό. Ο στρατηγικός σχεδιασμός με πολιτική βούληση, με όραμα , τι θα γίνει στην μετά λιγνίτη  εποχή. Ο τόπος μας στήριξε το μεγαλύτερο εγχείρημα που έγινε στη χώρα μας τη ΔΕΗ χωρίς να έχει τα αντίστοιχα οφέλη διαχρονικά. Για να μην πούμε για το θέμα της τηλεθέρμανσης το οποίο μπαίνει κι αυτό σ’ έναν δρόμο. Προχωράει.  Αργήσαμε πάρα πολύ. Έπρεπε αυτή η περιοχή με όλη αυτή τη στήριξη που έκανε στη ΔΕΗ να έχει πάρα πολλά οφέλη.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ:  Ο κ.  Δήμαρχος μας είχε πει ότι το 2016 θα θερμαινόμαστε από την  τηλεθέρμανση. Έχουν περάσει τόσα χρόνια κι ακόμα δεν έχει γίνει το εξωτερικό δίκτυο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει μια κινητικότητα σ’ ότι αφορά τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ στη Δυτική  Μακεδονία. Πως την βλέπετε εσείς;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ να  πω ότι το παρακολουθώ από κοντά κάνω παρεμβάσεις όπου χρειαστεί . Είναι μια επιτυχία η γεωπονική σχολή. Έμειναν οι ανθρωπιστικές σπουδές στη Φλώρινα και γίνονται καινούργια τμήματα.
Το πανεπιστήμιο είναι το  μόνο θέμα στην πόλη που όλοι φορείς και κοινωνία το στηρίζουν από την ίδια πλευρά.  Υπήρξε μια κινητοποίηση κι αυτό ήταν πολύ καλό.
Νομίζω ότι επί της ουσίας δεν υπάρχει διαφωνία.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είχαμε μια έντονη διαμαρτυρία σ’ ότι αφορά μια τομή που προσπάθησε να κάνει η κυβέρνηση στη συμφωνία των Πρεσπών. Η άποψη σας ποια είναι;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η άποψη μου είναι ότι όταν πάει μία χώρα να ανακάμψει και μια κυβέρνηση να δώσει ένα άλλο στίγμα και να πάει ένα βλήμα μπροστά, όλα τα θέματα ακόμα κι αυτά που χρονίζουν πρέπει να μπουν στο τραπέζι.
Θα αναφερθώ στην εμπειρία που είχα ως κυβερνητικό μέλος ως Γ.Γ. δύο υπουργείων. Όταν πήγαινα να διεκδικήσω τα τρένα για τη Φλώρινα καθόμουν σε ένα τραπέζι κι απ0έναντι μου καθόταν κάποιος άλλος που έγραφε μπροστά του Μακεδονία. Έκανα εγώ παρέμβαση. Έφευγε το καρτελάκι κι έμπαινε FYROM. Παντού όλοι λέγανε η Μακεδονία. Αυτό είναι απλό παράδειγμα για να μην εθελοτυφλούμε.
Η συμφωνία των Πρεσπών δίνει ένα προβάδισμα στη χώρα μας. Η χώρα μας είναι, παρά την κρίση, ο πυλώνας σταθερότητας και ειρήνης και ανάπτυξης στα βαλκάνια.
Η ενδοχώρα  μας ποια είναι; Τα βαλκάνια. Είμαστε οργανικά δεμένοι και όχι με μία επικυριαρχία αλλά σε ένα πλαίσιο συνανάπτυξης. Είναι μια περιοχή με πολλά προβλήματα πολλές πληγές. Πρέπει να πάμε ένα βήμα μπροστά.
Ποια θέματα ήταν τα δύσκολα με τους γείτονες; Το ένα ήταν η αρχαία ιστορία και το δεύτερο κρίσιμο ήταν ότι στο σύνταγμα τους υπήρχε μακεδονική μειονότητα. Ήταν ένας εθνικισμός του Γκρουέφσκι  ο οποίος έβρισκε ανταπόκριση,  ευτυχώς σε πολύ μικρό κομμάτι της Δυτικής  Μακεδονίας, κι αυτά τελειώνουν με τη συμφωνία.  Αυτό για μας είναι  μια πολύ μεγάλη επιτυχία.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε λίγους μήνες  έχουμε εκλογές στη Αυτοδιοίκηση. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχει δικούς του υποψήφιους δημάρχους στη Φλώρινα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν είναι ώριμη η συζήτηση τώρα ξεκινάει. Υπάρχει μια οργάνωση και έχουμε ξεκινήσει τις συζητήσεις. Αυτό που μπορώ να πω τη θέση της κεντρικής επιτροπή, ότι εμείς θα στηρίξουμε  Δημάρχους καλούς, έντιμους και δεν είναι απαραίτητα να είναι από τον δικό μας πολιτικό χώρο.
Η αυτοδιοίκηση δεν πρέπει να εναγκαλίζεται με τα κόμματα της κεντρικής πολιτικής σκηνής. Έχει να παίξει έναν άλλο ρόλο και κατά τη γνώμη μου και πάλι με βάση την εμπειρία μου η δημοτική αρχή είναι πολύ ισχυρό μέγεθος για μια πόλη. Μπορεί να κάνει θαύματα κι έχουμε πολλά παραδείγματα. Έχει να παίξει πολλούς ρόλους, να ενεργοποιήσει τους πολίτες, την κοινωνίας, να βάλει στόχους, να διεκδικήσει, να ωριμάσει. Κι όταν ένα αίτημα έρχεται ώριμο στην κεντρική εξουσία είναι πολύ εύκολο να προχωρήσει.
Στις περιφέρειες, μιας και βρισκόμαστε στην Ευρώπη των περιφερειών, η δική μας περιφέρεια κατά τη γνώμη μου λειτούργησε πολύ καλά. Πρέπει να πω ότι και ο περιφερειάρχης και ο Αντιπεριφερειάρχης βρίσκονταν στο υπουργείο πολύ συχνά , πηγαίναμε μαζί στα άλλα υπουργεία, έθεταν θέματα.   Φυσικά και κάποιοι Δήμαρχοι της περιοχής.
 Ήδη στο Αμύνταιο προσπαθούμε κάποιες γραμμές που βρίσκονται μέσα στην πόλη να τις μεταφέρουμε γιατί χρόνια ολόκληρα χωρίζουν το Αμύνταιο στα δύο. Υπογράψαμε μια προγραμματική σύμβαση όταν ήμουνα στο υπουργείο και αυτό θα προχωρήσει. Τα όποια τεχνικά προβλήματα θα ξεπεραστούν.
Στις  Πρέσπες έχουμε επίσης αρκετά καλές εξελίξεις. Εκεί βοηθάει και η συμφωνία των Πρεσπών. Τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στην περιοχή και υπάρχει ένα ενδιαφέρον και μια κινητικότητα σ’ ότι αφορά τη χρηματοδότηση από την ευρωπαϊκή επιτροπή για όλη την περιοχή. Και η διάβαση Θα προχωρήσει.
Είχα  κάνει μια προσπάθεια επίλυσης του ιδιοκτησιακού στον Άγ. Γερμανού αλλά και σε άλλες περιοχές. Είναι 100 και πλέον χρόνια σ’ όλη την Ελλάδα χωριά ολόκληρα δεν έχουν τίτλους ιδιοκτησίας. Και το πρόβλημα αυτό θα γίνει ακόμα πιο έντονο με το κτηματολόγιο.
Πρέπει το κράτος  να γίνει κράτος. Με δομές με θεσμούς να μην επαφίεται στην φιλοτιμία του υπουργού, του βουλευτή, του Δημάρχου. Να λειτουργήσουν οι πολίτες με τα δικαιώματα και τις  υποχρεώσεις τους.
 ΕΡΩΤΗΣΗ: Ακούγεται ότι θα μετακινηθείτε στην Ευρωβουλή.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι εγώ δεν έχω τέτοια πρόθεση. Φυσικά είμαι πάντα στη διάθεση του κόμματος. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοια κουβέντα. Έχω δηλώσει και θα το ξαναπώ, εφόσον γίνουν οι κομματικές διαδικασίες για να δούμε την κατάρτιση του ψηφοδελτίου. Είναι όμως λίγο νωρίς γι’ αυτό.
Δηλώνω μια διαθεσιμότητα για την περιοχή, θεωρώ ότι το οφείλω στην περιοχή, από κει και πέρα είναι όλα ανοιχτά. Είμαστε όμως μακριά από τις βουλευτικές εκλογές και κοντά στις ευρωεκλογές.

·        Το βίντεο και η φωτογραφία είναι του Κώστα Τρύφωνος
·       Η συνέντευξη δόθηκε στον Μπάμπη Τριανταφυλλίδη και τον Κώστα Τρύφωνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου