Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου 2018

Κατώτερη των περιστάσεων η ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας για το πανεπιστήμιο με εισήγηση χωρίς πρόταση


γράφει ο Μπάμπης Θ. Τριανταφυλλίδης

Βαρύγδουπος ο τίτλος της   ειδικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας με την συμμετοχή των τοπικών φορέων και της πανεπιστημιακής κοινότητας σε αντίθεση με την εισήγηση  της παράταξης του κ. Δημάρχου  η οποία ήταν όχι μόνο ρηχή  ως προς το περιεχόμενο της αλλά και χωρίς πρόταση.   

Κι αυτό δείχνει ότι έγινε μια συνεδρίαση για τη συνεδρίαση, αγγαρεία χωρίς καμιά προετοιμασία. Για ένα τόσο σημαντικό θέμα η πλειοψηφούσα παράταξη στο δημοτικό συμβούλιο έπρεπε να έχει συγκεκριμένη πρόταση και να γίνει συζήτηση επ’ αυτής. Ακούστηκαν μεγάλα λόγια γενικόλογες αναφορές στο παρελθόν  που καμιά σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα της κατάστασης που επικρατεί στο πανεπιστήμιο.

 Αντίθετα με την εισήγηση της πλειοψηφίας  η αντιπολίτευση   προσήλθε προετοιμασμένη, διαβασμένη και με προτάσεις, τόσο ο κ. Κωνσταντινίδης όσο και ο κ. Παπασωτηρίου.

Πάντα κάθε συζήτηση, έστω και η χειρότερη, είναι ωφέλιμη. Κάτι μένει. Όμως θα πω ότι κουβαλήσαμε νερό με το κόσκινο. Η συζήτηση αυτή έπρεπε να γίνει μήνες νωρίτερα, γιατί το πρόβλημα ήταν γνωστό. Θα μπορούσαν οι δύο βουλευτές  να καταθέσουν κοινή ερώτηση και να ασκηθούν πιέσεις για επίλυση του προβλήματος. Φαντάζομαι ότι παρόμοιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και τα άλλα πανεπιστήμια της περιφέρειας.

Να επισημάνω ότι ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας Κώστας Σέλτσας απουσία στην Αθήνα, γι αυτό και δεν ήταν στη συνεδρίαση του ΔΣ.

Με το θέμα αυτό ασχολήθηκε πριν από λίγο καιρό ο βουλευτής ΝΔ Φλώρινας καταθέτοντας σχετική ερώτηση στον υπουργό παιδείας η οποία δεν απαντήθηκε ακόμη. Ελπίζουμε ο κ. Αντωνιάδης  να μας ενημερώσει σύντομα. Επομένως το θέμα ήταν γνωστό και θα έπρεπε η Δήμος μας να είναι έτοιμος με ολοκληρωμένη πρόταση όχι μόνον για το συγκεκριμένο θέμα της μετακίνησης των μελών ΔΕΠ αλλά και για το σύνολο των προβλημάτων. Κάτι τέτοιο βέβαια  δεν έγινε στη συγκεκριμένη συνεδρίαση.

Αλλά και οι πανεπιστημιακοί ήταν έξω από το θέμα, αφού εστίαζαν το πρόβλημα του πανεπιστημίου στην οικονομική του  ενίσχυση   χωρίς να λένε κάτι συγκεκριμένο.   Μόνο ορισμένοι αναφέρθηκαν στην ύπαρξη κινήτρων για να μείνουν οι καθηγητές στη Φλώρινα και να λειτουργήσουν οι σχολές μας. Όμως καμιά από τις προτάσεις αυτές δεν λύνουν  το πρόβλημα.

Η κοσμήτορας   της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας, κ. Αικατερίνη Δημητριάδου  ήταν η πλέον καθαρή έκφραση πανεπιστημιακής συντεχνίας,  από την οποία όλοι περιμένανε την ιδανική λύση και η οποία δεν τόλμησε να προτείνει τίποτα άλλο εκτός από το να δοθούν κίνητρα στους καθηγητές. Μάλιστα για τις συγχωνεύσεις είπε ότι θα πάρουν απόφαση τον Ιούνιο και σωστά ο κ. Δήμαρχος της είπε ότι μέχρι τότε θα έχει λήξει  το θέμα.

Το πνευματικό ίδρυμα με τους ανθρώπους του πρέπει να στέκεται ψηλά και να αποτελεί φάρο κοινωνικής δικαιοσύνης και συνοχής, ελευθερίας και ισονομίας  αξιών και ιδεών.   Να αποτελεί παράδειγμα προάσπισης της ποιότητας της δημοκρατίας και όχι το «βόλεμα» μας.  Το έχουμε ζήσει και στο παρελθόν όταν κάποιοι   θέλησαν να βάλουν ως υπεράριθμα τα παιδιά τους  στο αυτοχρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Ιδρύματος με τίτλο «Δίγλωσση Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση», όταν τα παιδιά των «κοινών θνητών» πλήρωσαν  3 χιλιάρικα για το μεταπτυχιακό αυτό.

Κανείς δεν αντιλέγει στην οικονομική ενίσχυση του πανεπιστημίου. Τα χρήματα όμως να επενδύονται στην αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών και όχι στις τσέπες των καθηγητών. Διαφορετικά θα έχουμε σχολές με καθηγητές  αλλά χωρίς φοιτητές. Αν ρίξουν μια ματιά στις προτιμήσεις των φοιτητών στις παιδαγωγικές σχολές θα δουν γιατί η της Φλώρινας βρίσκεται χαμηλά στις προτιμήσεις τους. Και μην μου πείτε ότι η Φλώρινα είναι ακριβή πόλη.

Ξέρουμε πως η αντίληψη αυτή των καθηγητών είναι η ελάχιστη μειοψηφία στο πανεπιστήμιο. Υπάρχει όμως.

Σε υψηλή εκτίμηση βρίσκεται ο   Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας  κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, ο οποίος κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση για τις συγχωνεύσεις και η πρόεδρος του Τμήματος Νηπιαγωγών  κ. Σωτηρία Τριαντάρη, ο οποία άσκησε κριτική στο νόμο Γαβρόγλου λέγοντας ότι είναι λάθος, γιατί δεν προβλέπει την αντικατάσταση του καθηγητή πριν την απομάκρυνση του. Τόνισε πως πρώτα πρέπει να καλύπτεται η θέση και μετά να γίνεται η μετακίνηση.   

Κανείς δεν μπορεί και δεν πρέπει να βάλει συρματοπλέγματα και να κρατήσει τα μέλη ΔΕΠ αιχμάλωτα στη Φλώρινα.   Όμως βγάζει μάτι η σκοπιμότητα του   νόμου Γαβρόγλου να εξυπηρετήσει  κάποιους ημέτερους.  Να φεύγει ο καθηγητής χωρίς να προβλέπεται η αντικατάσταση του και να παίρνει για προίκα και την χρηματοδότηση μαζί του στο πανεπιστήμιο που  πάει. Είναι από τα νομοθετικά ανοσιουργήματα.

Ύστερα  από τρίωρη συζήτηση αποφασίστηκε η σύνταξη μιας επιστολής προς τον Υπουργό παιδείας την οποία θα επιδώσει  επιτροπή και η οποία θα προτείνει την τροποποίηση του νόμου ώστε να παραμείνει η χρηματοδότηση και  να μην μετακινείται σε άλλο πανεπιστήμιο κανένα μέλος ΔΕΠ αν προηγουμένως δεν αντικατασταθεί.  

Η ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
 
Πριν αναφερθώ εκτενώς στο αρνητικό κλίμα που δημιουργούν στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας οι διατάξεις του Νόμου 4485/2017 παρακαλώ να μου επιτρέψετε εν είδη εισαγωγής να αναφερθώ στο πρόσφατο παρελθόν, κομίζοντας τη δική μου προσωπική εμπειρία από τις πρωτοβουλίες που ανέλαβα.
Είμαι ιδιαίτερα ευαίσθητος, όπως όλοι μας άλλωστε σε αυτήν αίθουσα, στα ζητήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και για έναν ακόμη λόγο. Κατέθεσα τον Δεκέμβριο του 2014 στη Βουλή την τροπολογία, η οποία έγινε δεκτή και επέτρεψε την εκλογή Πρυτάνεως και Συγκλήτου, ώστε το Πανεπιστήμιο να καταστεί αυτοδύναμο, ενώ μέχρι τότε παρέμενε στην αβεβαιότητα της λειτουργικής μορφής υπό Διοικούσα Επιτροπή.
Ένα  αίτημα δεκαετιών της τοπικής κοινωνίας είχε ευτυχή κατάληξη. Προηγήθηκε όμως το σχέδιο «Αθηνά» το οποίο επέφερε δραματικές αλλαγές στον χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Παρουσία τότε, του αείμνηστου Τάκη Μπέσσα, του νυν καθηγητή Ζιώγα Ιωάννη και άλλων λειτουργών της Σχολής Καλών Τεχνών καταφέραμε να μεταπείσουμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και να παραμείνει η Σχολή, που όδευε προς κλείσιμο, ανοιχτή. Καταλυτική ήταν η στάση του τότε ειδικού συμβούλου του Υπουργού κ. Λάσκαρη με τον οποίο είχαμε οικοδομήσει μία βαθιά σχέση φιλίας και εκτίμησης. Ήταν ο ίδιος που προώθησε αρχικώς την δημιουργία τεσσάρων κατευθύνσεων στο ΤΕΙ Φλώρινας, ώστε να αποκτήσει το ΤΕΙ ισχύ και ανταγωνιστικότητα. Αρκεί να πούμε πως μέχρι τότε ελάχιστοι σπουδαστές από τους επιτυχόντες φοιτούσαν, ενώ μετά από αυτό αντιστράφηκε η κατάσταση και το ΤΕΙ μας αποτελεί στολίδι στον χώρο και κορυφαίο στη Βαλκανική.
Προωθήθηκε τότε και ένα πειραματικό σχέδιο για την ομοσπονδοποίηση των ΑΕΙ και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας με συνδιοίκηση, το οποίο για διάφορους λόγους δεν προχώρησε, δυστυχώς κατ΄ εμέ, γιατί πιστεύω ότι θα βοηθούσε στην ενδυνάμωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Δυτική Μακεδονία.
Μεταφέρθηκε όμως το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών. Εδώ το μέτωπο δεν ήταν αρραγές. Παρά τις προσπάθειες που έγιναν για την παραμονή του τμήματος, οφείλω να πω πως τα επιχειρήματα αποδυνάμωνε η βούληση των μισών και πλέον καθηγητών που επεδίωκαν το κλείσιμο του Τμήματος και την μεταφορά του στη Θεσσαλονίκη. Η ιστορία κατά κάποιο τρόπο δείχνει να επαναλαμβάνεται. Η εφαρμογή του Νόμου 4485 δίνει το δικαίωμα σε καθηγητές να εκμεταλλευτούν ευνοϊκές διατάξεις και να μετακινηθούν σε άλλα πανεπιστήμια. Αυτό, αν όχι βραχυπρόθεσμα, τουλάχιστον όμως μεσοπρόθεσμα, δυστυχώς θα αποδειχθεί ότι δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα. Περνώντας στο θέμα της ειδικής συνεδρίασης δηλώνω αρχικά πως πρέπει σήμερα να αναλάβουμε δράσεις και να λάβουμε αποφάσεις για να αντιστρέψουμε την κατάσταση που τείνει να δημιουργηθεί. Πρώτη και απαράβατη προϋπόθεση η ενότητα των εμπλεκομένων, μακριά από προσωπικές ή πολιτικές αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις, οι οποίες μας έβλαψαν κατά το παρελθόν και στοίχισαν στον τόπο.
Τα Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών τελευταία αποδυναμώθηκαν λόγω αποχωρήσεων  καθηγητών με συνταξιοδοτήσεις αλλά και για άλλους λόγους. Το κλίμα αυτό έρχεται να επιτείνει ο επίμαχος Νόμος 4485. Στον προηγούμενο Νόμο 4452/2107 ίσχυαν τα εξής:

Άρθρο 35

1. Η περίπτωση α΄της παρ. 5 του άρθρου 16 του ν. 4009/2011 (Α΄195), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 του ν. 4415/2016 (Α΄ 159) αντικαθίσταται ως εξής:
«Καθηγητές όλων των βαθμίδων οι οποίοι έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον επτά (7) χρόνια υπηρεσίας στο ίδιο Τμήμα, εκ των οποίων τα τρία (3) στη βαθμίδα που υπηρετούν, έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο Τμήμα του ιδίου ή άλλου Α.Ε.Ι., στην ίδια βαθμίδα που κατέχουν και στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο, με την επιφύλαξη των επόμενων παραγράφων του παρόντος.».
2. Η περίπτωση β΄ της παρ. 5 του άρθρου 16 του ν. 4009/2011 (Α΄195). όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 του ν. 4415/2016 (Α΄ 159) αντικαθίσταται ως εξής: «Αποκλείεται η μετακίνηση καθηγητών προς τα Α.Ε.Ι. των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης από Α.Ε.Ι. που εδρεύουν σε άλλους νομούς.».

Με το άρθρο 76 του Νόμου 4485 ισχύουν τα εξής:      
   
«α. Μέλη Δ.Ε.Π. όλων των βαθμίδων, τα οποία έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον πέντε (5) έτη υπηρεσίας στο ίδιο Τμήμα, εκ των οποίων τα τρία (3) στη βαθμίδα που υπηρετούν, έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης σε Τμήμα του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι., στην ίδια βαθμίδα που κατέχουν, στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο και με το ίδιο εν γένει υπηρεσιακό καθεστώς, με την επιφύλαξη των επόμενων περιπτώσεων της παρούσας παραγράφου.».
β.« Αποκλείεται η μετακίνηση μελών Δ.Ε.Π. προς τα Α.Ε.Ι. των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης από Α.Ε.Ι. που εδρεύουν σε άλλους νομούς. Κατά παρέκκλιση του προηγούμενου εδαφίου, επιτρέπεται η μετακίνηση μελών Δ.Ε.Π. πρώτης βαθμίδας προς τα Α.Ε.Ι. των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης από Α.Ε.Ι. που εδρεύουν σε άλλους νομούς, εφόσον αυτά τα μέλη Δ.Ε.Π. έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον δεκαπέντε (15) έτη υπηρεσίας στο ίδιο Τμήμα και σε οποιαδήποτε βαθμίδα.».
Επίσης καταργείται και η σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου προέλευσης σε περίπτωση αίτησης μετακίνησης καθηγητή.

Όπως λοιπόν γίνεται κατανοητό ανοίγει παράθυρο για τη μετακίνηση καθηγητών στα ΑΕΙ του κέντρου μόνο με την παρέλευση δεκαπενταετίας. Αν ο νομοθέτης ήθελε να εξυπηρετήσει πραγματικές ανάγκες μετακίνησης καθηγητών θα είχε θεσπίσει κοινωνικά κριτήρια για κατηγορίες π.χ. ανθρώπων με αναπηρία, πολυτέκνων, μονογονεϊκών οικογενειών κ.α. Αντιθέτως αποκλείει κάθε κοινωνικό κριτήριο και θέτει μόνο χρονική προϋπόθεση. Είμαι πολύ περίεργος να διαβάσω την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, προκειμένου να διαπιστώσω από πού προκύπτει η 15ετία. Γιατί δηλαδή δεν είναι 10ετία, 20ετία ή ακόμη και 25ετία; Εύλογα λοιπόν δημιουργούνται οι υπόνοιες για φωτογραφικές διατάξεις. Όμως λόγω καλής προαίρεσης, σε πρώτη φάση  θα μιλήσω μόνο για αστοχία του νομοθέτη, η οποία λαμβάνει πολύ σημαντικές διαστάσεις αφού το περιεχόμενο της δημιουργεί προβλήματα δυσλειτουργίας και βιωσιμότητας των περιφερειακών Α.Ε.Ι.
Πληροφορίες που έχω συλλέξει μιλούν ότι στο Τμήμα Νηπιαγωγών δημιουργούνται 7 κενά και πιθανόν να δημιουργηθούν και άλλα.
Το 2017 εγκρίθηκε η μετακίνηση ενός Καθηγητή για την Περιφέρεια (με βάση το άρθρο 76), 2 Καθηγητών που έχουν εκλεγεί στο Α.Π.Θ., μιας Καθηγήτριας που φεύγει τον Αύγουστο με συνταξιοδότηση και 3 Καθηγητριών που αιτήθηκαν να μετακινηθούν με το  άρθρο 76 και τη νέα παράγραφο 1γ. που δίνει αυτή τη δυνατότητα, από την Περιφέρεια στο Κέντρο. Αν και με  επιφύλαξη σχετικά με τις πληροφορίες ένα είναι σίγουρο. Υπάρχει ανοιχτός δρόμος για αν ακολουθήσουν και άλλες μετακινήσεις.  Ανάλογες πληροφορίες έχω και για το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.
              Εν κατακλείδι και σε κάθε περίπτωση, η Δημοτική Παράταξη Ενότητα-Συνεργασία προτείνει:
·        την κατάργηση του άρθρου 76 του Νόμου 4485/2017 και την αναδρομική άρση των διατάξεων του από την ημέρα δημοσίευσης του στο ΦΕΚ, ήτοι από 4 Αυγούστου 2017.
·        εναλλακτικά, την αναστολή εφαρμογής των διατάξεων του συγκεκριμένου άρθρου μέχρι την εξεύρεση λύσης για την άμεση και ταυτόχρονη αντικατάσταση καθηγητών που επιθυμούν να μετακινηθούν σε άλλα Πανεπιστήμια
·        τη μη μεταφορά της πίστωσης από τα τμήματα προέλευσης στα τμήματα υποδοχής, διότι δεν χάνονται μόνον οι καθηγητές αλλά και οι πιστώσεις για την πλήρωση νέων θέσεων σε αντικατάσταση των κενών εξαιτίας μετακινήσεων
·        να πραγματοποιηθεί επικοινωνία με τα υπόλοιπα περιφερειακά Α.Ε.Ι. της Χώρας προκειμένου να διερευνήσουμε τις σκέψεις και προθέσεις τους με σκοπό την ανάληψη και τον συντονισμό κοινών δράσεων
·        να ζητηθεί η βοήθεια των Φλωρινιωτών Πανεπιστημιακών, προεξάρχοντος του Πρύτανη του Α.Π.Θ. κ. Περικλή Μήτκα, στη διαμόρφωση των προτάσεων μας


Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ  ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

Σε μια εποχή που η γνώση αναδεικνύεται σε σημαντικότατο συντελεστή της παραγωγής και η οικονομία στηρίζεται στον ανταγωνισμό και τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει κυρίαρχη θέση.
 Ο πρωταγωνιστικός της ρόλος είναι ιδιαίτερα προφανής όταν μιλάμε για ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο  που καλείται να συμβάλει στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική αναβάθμιση της Περιφέρειας στην οποία είναι εγκατεστημένο, αλλά και στην άμβλυνση των ανισοτήτων με τα μεγάλα αστικά κέντρα. Η μοναδική χωροταξική θέση του  Νομού   μας στον ευρύτερο χώρο της Βαλκανικής καθιστά ιδιαίτερα σημαντικό το ρόλο των τριών τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών τμημάτων  του Πανεπιστημίου καθώς και των αντίστοιχων δυο τμημάτων   του  Τ.Ε.Ι.
Ο ρόλος της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Τοπική   Ανάπτυξη είναι αναγκαίο να συνεχιστεί αλλά και να συνοδευτεί από ενίσχυση των ήδη υφιστάμενων τμημάτων.
Αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι η όποια εκπαιδευτική πολιτική δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αντικαταστήσει τον ευρύτερο αναπτυξιακό και οικονομικό σχεδιασμό, που η Πολιτεία είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει, προκειμένου η ΦΛΩΡΙΝΑ να συνδεθεί αποτελεσματικά με την εγχώρια και διεθνή αγορά.
Καθώς η πολιτική ίδρυσης περιφερειακών τμημάτων  δεν έχει μονοσήμαντη επίδραση στην ανάπτυξη της περιοχής όπου εγκαθίσταται, τα αποτελέσματά της εξαρτώνται σε καθοριστικό βαθμό από τον συγκεκριμένο τρόπο που θα υλοποιηθεί. Τα αποτελέσματα που μπορεί να προκαλέσει στην περιοχή η λειτουργία ενός τμήματος είναι περισσότερο συνάρτηση του βαθμού ολοκλήρωσης που θα επιτύχει με το λοιπό δυναμικό της περιοχής, παρά του ποσοτικού βάρους του.

 Θα πρέπει κανείς να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικός στην ίδρυση περιφερειακών τμημάτων , όχι γιατί αυτά είναι εξαρχής καταδικασμένα να αποτύχουν αλλά κυρίως γιατί είναι πολύ μεγάλο το κόστος για την εξασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών και την εξουδετέρωση των δυσχερειών και αντικινήτρων που αντιμετωπίζονται σε τοπικό επίπεδο.
Τμήματα που έχουν σχέση με τον πολιτισμό την Μουσική και τον πρωτογενή τομέα παραγωγής(βλέπε λειτουργία αγροκτήματος του Τ.Ε.Ι) αποτελούν το συγκριτικό μας πλεονέκτημα.
Για να μπορέσουμε να το πετύχουμε απαραίτητη  προϋπόθεση αποτελεί η εξασφάλιση υψηλής ποιότητας διδακτικού προσωπικού, που θα προσφέρει υψηλής ποιότητας έργο. Τα τμήματα πρέπει να προσπαθούν να προσελκύουν επιστήμονες υψηλού επιπέδου, να διαμορφώνουν προγράμματα σπουδών με ιδιαίτερες απαιτήσεις και να ειδικευθούν σε τμήματα και σχολές που αντίστοιχές τους δεν υπάρχουν στα κεντρικά πανεπιστήμια, ούτως ώστε να αποφύγει τον άμεσο ανταγωνισμό από αυτά.
Ένα τμήμα που δεν καταφέρνει να έλκει και να συγκρατήσει σε μόνιμη βάση το διδακτικό προσωπικό και τους φοιτητές του δεν πρόκειται να αναπτυχθεί. Μπορεί βέβαια να «φυτοζωεί» για χρόνια αλλά αυτό δεν συμβάλλει στην ανάπτυξη της πόλης που το φιλοξενεί και, πολύ περισσότερο, της Ανώτατης παιδείας. Αντίθετα, όπως έχει δείξει ως ένα βαθμό η περίπτωση του Πανεπιστημίου Κρήτης (κυρίως στο Ηράκλειο), όταν ένα αξιόλογο επιστημονικό δυναμικό στελεχώσει κάποιο περιφερειακό πανεπιστήμιο και όταν η τοπική κοινωνία το «αγκαλιάσει», τότε αυτό ευκολότερα αποφασίζει να κατοικήσει μόνιμα στην επαρχιακή πόλη και να συνδέσει την τύχη του με το πανεπιστήμιο, και βέβαια και οι φοιτητές τείνουν να μένουν περισσότερο. Ένα τέτοιο περιφερειακό τμήμα μπορεί να καταφέρει να σπάσει τον «φαύλο κύκλο» της υπανάπτυξής του. Έτσι, όχι μόνο είναι μεγαλύτερες οι επιπτώσεις του στην τοπική κοινωνία αλλά, ακόμη περισσότερο, διευκολύνεται η δημιουργία και άλλων νέων τμημάτων, γεγονός που συντελεί στην αύξηση του αριθμού των φοιτητών, διοικητικών, διδασκόντων, άρα και της οικονομικής επίδρασης του στην περιοχή.
Άλλη προϋπόθεση αποτελεί η εξασφάλιση της κινητικότητας ανθρώπων και πληροφοριών. Θα πρέπει να διευκολυνθεί – οικονομικά αλλά και τεχνικά - η δυνατότητα των διδασκόντων να μετακινούνται από και προς τις μεγάλες πόλεις (με ειδικές εκπτώσεις στις συγκοινωνίες).
Θα πρέπει επίσης να διευκολυνθεί η δυνατότητα για ανάκτηση πληροφορίας (διαπανεπιστημιακός δανεισμός βιβλίων με πολύ καλά οργανωμένες βιβλιοθήκες, δυνατότητα παρακολούθησης και διοργάνωσης συνεδρίων κλπ.).
Η σύγχρονη τεχνολογία και οργανωτική προσφέρουν τη δυνατότητα αποφασιστικής εκμηδένισης των συμβατικών αποστάσεων. Επαφές και επικοινωνίες, οι οποίες παλαιότερα εμποδίζονταν από την γεωγραφική απόσταση, μπορούν να γίνονται σήμερα άνετα με την εκμηδένιση της χρονικής απόστασης.
Τέλος απαιτείται ευνοϊκή μεταχείριση από την πλευρά της πολιτείας για την εξασφάλιση της ύπαρξης τμημάτων με ειδικά αντικείμενα, τα οποία δεν προσφέρονται στα κεντρικά πανεπιστήμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ή με σπουδές μεταπτυχιακού επιπέδου που δεν προσφέρονται αλλού.
Τέλος θα ήθελα να επισημάνω η επιτροπή στήριξης του Πανεπιστημίου που αποτελείται από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη τους βουλευτές, τους Δημάρχους τον Αντιπεριφερειάρχη  και τους εκπροσώπους της Πανεπιστημιακής κοινότητας να διεκδικήσουν νέα τμήματα, να συνεδριάζουν τακτικά με συγκεκριμένη ατζέντα και να ενημερώνουν έγκαιρα και έγκυρα την τοπική κοινωνία.

  ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

Πραγματοποιήθηκε η ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας, την Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2018, υπό την προεδρία του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Φλώρινας, κ. Πέτρου Σερίδη και παρουσία του Δημάρχου Φλώρινας, κ. Γιάννη Βοσκόπουλου, με  μοναδικό θέμα στην ημερήσια διάταξη ««Ενημέρωση και προοπτικές για τα δεδομένα και τα προβλήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και ειδικότερα για την αποχώρηση μελών Δ.Ε.Π. και τον κίνδυνο που εμπεριέχει για τη βιωσιμότητα της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας.  Επίσης, προοπτικές και σκέψεις καθώς και τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται από τη συνένωση των Τ.Ε.Ι. με τα Α.Ε.Ι.», με εισηγητή τον κ. Χρήστο Μπαρδάκα, Αντιδήμαρχο Φλώρινας.

Παρόντες στην ειδική συνεδρίαση, ήταν ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας κ. Θεόκλητος, ο Βουλευτής Ν.Δ. της Π.Ε. Φλώρινας, κ. Γιάννης Αντωνιάδης, ο εκπρόσωπος της Π.Ε. Φλώρινας, Περιφερειακός Σύμβουλος, κ. Γιώργος Αντωνιάδης, ο Δήμαρχος Πρεσπών, κ. Παναγιώτης Πασχαλίδης, η Κοσμήτορας της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας, κ. Αικατερίνη Δημητριάδου, ο Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, η Πρόεδρος του Τμήματος Νηπιαγωγών, κ. Σωτηρία Τριαντάρη, ο Διευθυντής της Σχολής Τεχνολογίας του ΤΕΙ, κ. Γιάννης Ξυνιάς, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας, κ. Σάββας Σαπαλίδης, ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου Φλώρινας, Βασίλειος Δουίτσης, ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φλώρινας, κ. Παύλος Ιωάννου, ο Αντιπρόεδρος της ΕΛΜΕ Φλώρινας, κ. Νικόλαος Νικολάου, το μέλος του συλλόγου εργαζομένων Φλώρινας ΔΕΗ «ΛΥΓΚΗΣΤΙΣ», κ. Χρήστος Δεληγιώργης, το μέλος του Συλλόγου Φροντιστών Δυτικής Μακεδονίας, κ. Λάζαρος Σαββίδης, εκπρόσωποι των φοιτητών του ΤΕΙ και της Σχολής Καλών Τεχνών, κ. Αντώνης Φωτίου και κ. Κώστας Ζέρβας, Πρόεδροι Τοπικών Κοινοτήτων, εκπρόσωποι κομμάτων, καθηγητές του ΑΕΙ και του ΤΕΙ Φλώρινας, εκπρόσωποι συλλόγων και εκπρόσωποι φορέων.

Ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Κώστας Σέλτσας, ενημέρωσε και το Δημοτικό Συμβούλιο ότι βρίσκονταν στην Αθήνα σε συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας.
Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης, κ. Θεόκλητος, στην έναρξη της συνεδρίασης ευχήθηκε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για το καλό της Φλώρινας.
Ο κ. Δήμαρχος κατά την αρχική του τοποθέτηση είπε:
«Βρισκόμαστε για μια ακόμη φορά αντιμέτωποι με δυσάρεστες εξελίξεις. Μια παρόμοια κατάσταση είχαμε αντιμετωπίσει και με την εφαρμογή του σχεδίου ΑΘΗΝΑ, όπου χάσαμε τη Σχολή Βαλκανικών Σπουδών από τη
Φλώρινα. Ελπίζω τώρα να πήραμε το μάθημά μας και να φερθούμε πιο αγωνιστικά, ώστε να μη χάσουμε πλέον καμία Σχολή από τη Φλώρινα, αλλά και με τη συνένωση του ΤΕΙ και του Πανεπιστημίου να μπορέσουμε να κερδίσουμε Τμήματα και Σχολές στη Φλώρινα. Πρέπει όλοι οι κάτοικοι της περιοχής να ενωθούμε για να μη μετρήσουμε άλλες απώλειες, όπως συνέβη και με την έδρα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, όπου οι πολιτικές παρεμβάσεις ήταν σχεδόν ανύπαρκτες. Από τη στιγμή που η έδρα πήγε στην Κοζάνη, θέλουν να μεταφέρουν και πολλά Τμήματα από την περιοχή μας στην Κοζάνη.
Ας ακούσουμε την εισήγηση του κ. Μπαρδάκα και τις τοποθετήσεις των αρμοδίων με πολλή προσοχή και πιστεύω ότι, όπως το ΤΕΙ μας παρέδωσε μια πρόταση για τη συνένωση των ιδρυμάτων, την οποία απέστειλε και στον αρμόδιο Υπουργό, το οποίο επιβεβαίωσα κιόλας σήμερα, πιστεύω ότι μια σχετική μελέτη θα κάνει και το Πανεπιστήμιο, για να μας καταθέσει τις προτάσεις του και για να δούμε πως θα πρέπει να κινηθούμε.
Εύχομαι να καταλήξουμε σε σωστά συμπεράσματα και να υπάρξει ομόνοια για να κερδίσουμε ότι καλύτερο θα μπορέσουμε για την Φλώρινα».
Ακολούθως, τον λόγο πήρε ο εισηγητής του θέματος, κ. Μπαρδάκας, Αντιδήμαρχος, ο οποίος κατά την τοποθέτησή του είπε:
«Καλούμαστε ακόμη μία φορά να συζητήσουμε, να προβληματιστούμε και να αντιδράσουμε σε μεθοδεύσεις που δρομολογούνται ή διαφαίνονται στον ορίζοντα και αφορούν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και ειδικότερα τις Σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που εδρεύουν στη Φλώρινα. Μεθοδεύσεις που εξυπηρετούν προσωπικά συμφέροντα, βρίσκουν πρόθυμους υποστηρικτές πολιτικά πρόσωπα και φέρνουν στη μνήμη όλων μας μέρες του 2013 και το περίφημο σχέδιο Αθηνά, η εφαρμογή του οποίου τουλάχιστον για την περίπτωση της Φλώρινας αποτέλεσε καταστροφή σε ακαδημαϊκό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.
Ενδεικτικά, αναφέρω ότι με τη μεταφορά του Τμήματος Βαλκανικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και την απορρόφηση του από το Τμήμα  Βαλκανικών, Σλαβικών  και Ανατολικών Σπουδών, αυτομάτως γκρεμίστηκε ένας βασικός πυλώνας εκπαιδευτικής, πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης, καθώς απωλέσαμε την ακαδημαϊκή υποδομή και σε απόλυτα νούμερα  800 προπτυχιακούς και περίπου 150 μεταπτυχιακούς φοιτητές. Και όλα αυτά χωρίς να έχει φτάσει το Τμήμα στην πλήρη ακμή του, όπου θα ξεδίπλωνε όλες του τις δυνατότητες. Ήταν, μάλιστα, τόσο μελετημένο το έγκλημα που κάποιοι προνόησαν για την απορρόφηση του Τμήματος από κάποιο άλλο και όχι για την αυτοτελή μεταφορά του, που θα μας έδινε εντέλει το δικαίωμα να διεκδικήσουμε την επαναφορά του υπό προϋποθέσεις.      
Η θέση του Δήμου Φλώρινας εκφράστηκε ποικιλοτρόπως και σε κάθε τόνο την περίοδο εκείνη και δε μεταβάλλεται σε καμία περίπτωση και με καμία κυβέρνηση. Απαιτήσαμε την παραμονή των Τμημάτων ως είχαν, ενώ επιπλέον αιτηθήκαμε και αυτοδιοίκητο Πανεπιστήμιο με έδρα τη Φλώρινα. Θυμίζω ότι στη Φλώρινα λειτουργούσαν 3 Σχολές και διαφαινόταν και η λειτουργία μίας επιπλέον, ενώ στην Κοζάνη μόνο 1. Δυστυχώς στο δίκαιο αυτό αίτημα δε βρήκαμε συμπαραστάτες αυτούς που εν τέλει είχαν την εύθηνη των αποφάσεων.
Ενδεχόμενη νέα απώλεια Τμημάτων θα σήμαινε τη χαριστική βολή για την περιοχή μας. Το ζήτημα βεβαίως δεν έχει να κάνει μόνο με τις οικονομικές επιπτώσεις σε μια περιοχή που βάλλεται πανταχόθεν. Είναι πρόβλημα βαθιά κοινωνικό με συνέπειες ανυπολόγιστες. Οι Σχολές μας συνιστούν ένα πνευματικό κέντρο, το οποίο αξιοποιείται ποικιλοτρόπως και συνεχώς από την κοινωνία της Φλώρινας. Οι μαθητές των Σχολείων μας διδάσκονται βιβλία των καθηγητών των Τμημάτων, τα μεταπτυχιακά προγράμματα είναι εύκολα προσβάσιμα στους Φλωρινιώτες με μεγάλο αριθμό φοιτητών, σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές εφαρμόζονται στην εκπαίδευση των παιδιών μας και τόσα ακόμα. Αποτελεί κοιτίδα γνώσης και πολιτισμού, μοχλό ανάπτυξης και εθνικής θωράκισης που πρέπει να διαφυλαχτεί ως κόρη οφθαλμού.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας, -τουλάχιστον όσων επιθυμούν την απρόσκοπτη συνέχεια της λειτουργίας των Τμημάτων-, αλλά και τους φοιτητές, το βασικό ζήτημα που υποδαυλίζει τη λειτουργία των Σχολών και υπονομεύει το μέλλον τους  είναι η αποχώρηση των μελών ΔΕΠ και η μη αναπλήρωση των θέσεων που χηρεύουν. Αυτό έρχεται  ως αποτέλεσμα των φωτογραφικών διατάξεων και  παραθύρων του Ν.4485/2017, με τον οποίο δίνεται κατ΄ εξαίρεση η δυνατότητα σε μέλη ΔΕΠ Α’ βαθμίδας να μετακινηθούν προς ΑΕΙ των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, εφόσον έχουν συμπληρώσει 15 έτη υπηρεσίας και σε οποιαδήποτε βαθμίδα σε Τμήμα Περιφερειακού ΑΕΙ,  είτε εξαιτίας συνταξιοδοτήσεων. Οι μειωμένες πιστώσεις για μέλη ΔΕΠ σύμφωνα με το Π.Δ. 407/80 εντείνει το πρόβλημα καθώς παρουσιάζονται κενά στον κύκλο εκπαίδευσης.
Ένα ακόμη ζήτημα έχει να κάνει με τη νομοθετική ρύθμιση που εξήγγειλε ο Υπουργός Παιδείας  για τη μετεγγραφή των φοιτητών, το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει το δικαίωμα να σπουδάζουν στην ίδια περιοχή τα αδέρφια. Θα μπορούσε να ήταν μια κοινωνικά δίκαιη και ιδανική ρύθμιση για τη μέση οικογένεια και να την υποστηρίξουμε δυναμικά, εφόσον όμως διασφάλιζε τις περιφερειακές Σχολές με μια ρύθμιση για τη μεταφορά φοιτητών προς αυτές, έναντι των Σχολών που εδρεύουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, στις οποίες ούτως ή άλλως παρατηρείται υπερσυγκέντρωση φοιτητών.
Αχτίδα αισιοδοξίας και πιθανό ανάχωμα στα σχέδια απομόνωσης και ερήμωσης είναι η έγκριση του τοπικού ρυμοτομικού σχεδίου των Πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων της πόλης μας, το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης και συντήρησης των υφιστάμενων αλλά και δημιουργίας νέων κτιριακών υποδομών.
Τέλος, σχετικά με την επικείμενη συγχώνευση ΑΕΙ και ΤΕΙ έχω να καταθέσω κάποιους προβληματισμούς και ερωτήματα. Ποιος θα είναι ο χαρακτήρας του νέου ιδρύματος; Θα είναι ΑΕΙ, ΤΕΙ ή κάποιος υβριδικός σχηματισμός. Το κύριο ζητούμενο της συγχώνευσης θα ευνοήσει την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα των Σχολών; Επίσης, υφίσταται κάποια  συνάφεια μεταξύ των συγχωνευμένων Τμημάτων προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο επιστημονικός σκοπός της ένωσης; Αν τα παραπάνω δεν απαντηθούν σε πρακτικό επίπεδο τότε ομιλούμε για ένα ακόμη εκτρωματικό νομοθέτημα, ξεκάθαρα ψηφοθηρικό.
Κλείνοντας, θέλω εν συντομία να αναφερθώ στα αυτονόητα. Οφείλουμε ως πολιτικό προσωπικό της περιοχής,  μαζικά και σε απόλυτη αρμονία με την ακαδημαϊκή κοινότητα, τις φοιτητικές οργανώσεις και τους κοινωνικούς φορείς που επιθυμούν τη διατήρηση και ενίσχυση των Πανεπιστημιακών μας Σχολών,  να αντιδράσουμε στο ενδεχόμενο να απολέσουμε κάποια από αυτές. Μακριά από προσωπικές και μικροπολιτικές σκοπιμότητες να εκφράσουμε μια ενιαία γραμμή προάσπισης των δικαίων μας. Η Φλώρινα δεν αντέχει άλλους σύγχρονους Νέρωνες, που κατακαίουν τα πάντα και απολαμβάνουν το θέαμα καθήμενοι στον θρόνο τους.
Σας ευχαριστώ θερμά και αναμένω με ενδιαφέρον τις τοποθετήσεις σας». 
Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις εκπροσώπων φορέων και δημοτικών συμβούλων και συγκεκριμένα:
-       Η Κοσμήτορας της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας, κ. Αικατερίνη Δημητριάδου:
Το εργατικό δυναμικό της παιδαγωγικής Σχολής κάνει αγώνες για υψηλή ποιότητα σπουδών, για έρευνα και για συνεργασία με τους φοιτητές, ώστε η παιδαγωγική Σχολή της Φλώρινας να γίνει ελκυστική. Σχετικά με τις μετακινήσεις των καθηγητών, οι καθηγητές  κάνουν χρήση νόμιμου δικαιώματος και δε σας κρύβω ότι κι εμείς βρισκόμαστε σε δύσκολη θέση. Το στοίχημα το οποίο πρέπει να κερδίσουμε είναι το Πανεπιστήμιό μας να γίνει πιο ελκυστικό και με τη διάθεση πιστώσεων, αλλά και με την εφαρμογή του ρυμοτομικού στο Πανεπιστήμιο. Πρέπει να δοθούν κίνητρα. Όσον αφορά στη συγχώνευση των ιδρυμάτων η επιτροπή η οποία έχει συσταθεί από τους Πρυτάνεις του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας και τους Κοσμήτορες συμμετείχε σε συνεδρίαση στη Θεσσαλονίκη για αυτό το θέμα και αποφασίσαμε ότι δε θα κάνουμε δημόσιες τοποθετήσεις σε συλλογικά όργανα μέχρι τον Ιούνιο, όπου και θα καταλήξουμε σε πόρισμα και θα ενημερωθούν όλοι.
Ο κ. Δήμαρχος, στο σημείο αυτό, έκανε τις ακόλουθες παρατηρήσεις: «Κυρία Δημητριάδου, είπατε ότι δε θα κάνετε δηλώσεις μέχρι τον Ιούνιο, αλλά μέχρι να κάνετε τις δηλώσεις σας, το θέμα θα έχει λήξει. Στη Φλώρινα έρχονται οι καθηγητές για να πάρουν τη  θέση και μόλις την πάρουν φεύγουν και, όπως γνωρίζουμε, η Σχολή Βαλκανικών Σπουδών έφυγε από τη Φλώρινα, γιατί οι καθηγητές της Σχολής ήθελαν να φύγουν από εδώ. Αυτή η κίνηση ήταν λάθος της τότε κυβέρνησης. Έδιωξε ουσιαστικά μια Σχολή από τη Φλώρινα, γιατί οι καθηγητές ήθελαν να φύγουν. Οι καθηγητές μπορούν φύγουν και να πάνε όπου θέλουνε. Εμάς μας ενδιαφέρει να είναι βιώσιμα τα Τμήματα και να έχουν φοιτητές. Εάν κάποιος καθηγητής θέλει να έρθει στο ΤΕΙ ή στο Πανεπιστήμιο της Φλώρινας, θα πρέπει να ξέρει ότι έρχεται και θα παραμείνει εδώ. Και αυτό ήταν το λάθος του νόμου του Αγγελόπουλου. Για να εξυπηρετήσει κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις, έβγαλε τον νόμο ότι μετά από δεκαπέντε χρόνια θα μπορούν οι καθηγητές να πηγαίνουν Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, κάτι το οποίο απαγορευόταν από την προηγούμενη νομοθεσία, καθώς μπορούσε κάποιος να πάρει μετάθεση εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης. Αποτέλεσμα αυτού του νόμου, θα είναι η αποδυνάμωση των  Σχολών της Φλώρινας, που θα οδηγηθούν σε κλείσιμο ή σε συγχώνευση με Σχολές σε άλλες πόλεις».
-       Ο Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γιάννης Παπαδόπουλος: Εμείς, ως τεχνολογικό Ίδρυμα, δεν αντιμετωπίζουμε επί του παρόντος προβλήματα με τις μετακινήσεις καθηγητών. Ο λόγος για τον οποίο εφαρμόστηκε ο νόμος αυτός πρέπει να ζητηθεί από τον νομοθέτη. Σχετικά με τις συγχωνεύσεις, η τοποθέτηση της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής είναι η αρχικά θετική αντιμετώπιση του εγχειρήματος αυτού. Ο καταλληλότερος χώρος στη Δυτική Μακεδονία, για να υπάρχει και να λειτουργεί η Σχολή αυτή είναι στη Φλώρινα, με το καταπληκτικό αγρόκτημά της, όπως έχει σχολιάσει και ο αρμόδιος Υπουργός. Ως Ίδρυμα έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
-       Ο Βουλευτής της Ν.Δ. της ΠΕ Φλώρινας, κ. Γιάννης Αντωνιάδης: Είμαστε αντίθετοι στη μείωση του δυναμικού των Σχολών στην περιοχή μας. Ο Υπουργός πετάει το μπαλάκι στη Σύγκλητο για να εξυπηρετήσει δικούς του ανθρώπους.
-       Η Πρόεδρος του Τμήματος Νηπιαγωγών, κ. Σωτηρία Τριαντάρη: Οι μετακινήσεις των καθηγητών πρέπει να γίνονται με κοινωνικά κριτήρια. Ο νόμος, όμως, άνοιξε τώρα το παράθυρο εξόδου. Το λάθος του νομοθέτη εντοπίζεται στο γεγονός ότι δεν έχει προβλέψει την αντικατάσταση του καθηγητή πριν την απομάκρυνσή του από τη θέση του. Πρώτα πρέπει να καλύπτονται οι θέσεις και έπειτα να δίνεται το δικαίωμα στους καθηγητές να μετακινηθούν. Εμείς ως Τμήμα μπορούμε να γνωμοδοτήσουμε για τις όποιες αλλαγές θα επέλθουν. Τα περιφερειακά Τμήματα πολύ φοβάμαι ότι θα περιοριστούν. Εμείς ως Σχολή κάνουμε σαφές ότι, εάν δε μας στείλουν μέλη ΔΕΠ, δε θα μπορέσουν να πάρουν κανένα μέλος.
-       Ο εκπρόσωπος της Π.Ε. Φλώρινας, κ. Γιώργος Αντωνιάδης: Υπάρχουν εξελίξεις σχετικά με το τοπικό ρυμοτομικό. Το Πανεπιστήμιο είναι βαριά βιομηχανία για την περιοχή μας. Η πόλη μας έχει τα προσόντα να γίνει μια μεγάλη Πανεπιστημιούπολη.
-       Ο Δήμαρχος Πρεσπών, κ. Παναγιώτης Πασχαλίδης: Εμείς είμαστε ένας μικρός, αλλά ενεργός Δήμος, συνεργαζόμαστε στενά με το Πανεπιστήμιο και βοηθάμε όσο μπορούμε. Είμαστε αντίθετοι στην υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή μας και θα είμαστε στο πλευρό του Δήμου Φλώρινας, όποια απόφαση και να ληφθεί.
-       Ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου Φλώρινας, κ. Βασίλειος Δουίτσης: Θέλουμε ισχυρές Σχολές και θέσεις εργασίας στην περιοχή μας. Είμαστε δίπλα σας σε όλες τις αποφάσεις σας για το καλό του τόπου.
-       Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας, κ. Σάββας Σαπαλίδης: Συγχαίρω τον Δήμο για την πρωτοβουλία του αυτή. Η Φλώρινα είναι συνεχώς αδικημένη. Το Επιμελητήριο είναι σε διαρκή συνεργασία με το Πανεπιστήμιο
και το ΤΕΙ και η οποιαδήποτε προς το χειρότερο αλλαγή θα οδηγήσει στην απομόνωση της περιοχής μας. Είμαστε δίπλα σας για την αποκατάσταση των αδικιών.
-       Ο Διευθυντής της Σχολή Τεχνολογίας του ΤΕΙ, κ. Γιάννης Ξυνιάς: Ποτέ το εκπαιδευτικό προσωπικό δεν ήταν ελεύθερο να μετακινηθεί, πάντα υπήρχαν προϋποθέσεις. Η Σχολή μας έχει μια μοναδικότητα, το υπέροχο αγρόκτημά της και αυτό νομίζω πως το κατάλαβε και ο Υπουργός. Μπορούμε να προσφέρουμε στην εκπαίδευση και με τη δημιουργία και Σχολής Τροφίμων, θα γίνουμε ιδιαιτέρως ελκυστικοί.  
-       Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Νηπιαγωγών, κ. Θαρρενός Μπράτιτσης: Η περιοχή πρέπει να στηρίξει την ακαδημαϊκή κοινότητα με καλύτερη πρόσβαση και με τη δημιουργία κλινών φιλοξενίας. Ως τώρα, έχουμε πολύ καλή συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση. Όλοι φέρουμε μερίδιο ευθύνης για το ό,τι συμβαίνει. Το θέμα είναι τι κάνουμε από εδώ και πέρα. Η συγχώνευση είναι μια κίνηση, η οποία μπορεί να  ισχυροποιήσει την κατάσταση σε τοπικό επίπεδο, αλλά χρειάζεται μελέτη.
-       Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Στάθης Κωνσταντινίδης: Με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, δυστυχώς δεν κατάφερα να σωθεί, να παραμείνει το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών στη Φλώρινα. Και δυστυχώς, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Πρέπει να υπάρχει πλέον ενότητα όλων των ενδιαφερόμενων. Με τον σημερινό νόμο ανοίγει παράθυρο για μετακινήσεις θέτοντας μόνο χρονολογική προϋπόθεση. Κάθε μετακίνηση πρέπει να γίνεται με την ολοκλήρωση της αντικατάστασης.
-       Η επικεφαλής ενός εκ των τριών ελασσόνων μειοψηφιών, κ. Αικατερίνη  Σταύρου: Ενωμένο το Δημοτικό Συμβούλιο Φλώρινας θα πορευτεί για την ανάδειξη των προβλημάτων και για την εξεύρεση των καλύτερων δυνατών λύσεων.
-       Ο επικεφαλής της δεύτερης ελάσσονος μειοψηφίας, κ. Θεόδωρος Τορλαχίδης: Όλες οι κυβερνήσεις πειραματίστηκαν πάνω στην εκπαίδευση. Η συνένωση των Σχολών αποτελεί καμπανάκι για την περιοχή μας. Δεν πρέπει να γίνονται με προχειροδουλειά και με πειραματισμούς. Πρέπει να δούμε τι Πανεπιστήμια θέλουμε, να οργανώσουμε τις σπουδές και να υπάρξει αλλαγή στον χάρτη της εκπαίδευσης.
-       Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Φλώρινας, κ. Θεόκλητος: Η εκκλησία ήταν πάντοτε με το μέρος των φορέων που πραγματοποιούν ωφέλιμα πράγματα στην περιοχή μας και έπαιξε σημαντικό ρόλο στη δημιουργία του Πανεπιστημίου στη Φλώρινα.
-       Ο Δημοτικός Σύμβουλος, κ. Σταύρος Παπασωτηρίου:  Πρέπει να ενισχυθούν τα υφιστάμενα Τμήματα και να κατατεθούν οι απαραίτητες προτάσεις.
-       Η Δημοτική Σύμβουλος και Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φλώρινας, κ. Όλγα Μούσιου Μυλωνά: Ο στόχος και η συμμετοχή εκπροσώπων στη συνάντηση είναι πολύ ικανοποιητικά. Ακούστηκαν αντιπροσωπευτικές απόψεις από όλους τους αρμόδιους. Είναι σαφές ότι το μέλλον των Τμημάτων μας συναρτάται άμεσα με το μέλλον του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και στην παρούσα φάση η συγχώνευση ΑΕΙ και ΤΕΙ φαίνεται να μας ευνοεί ως τοπική κοινωνία. Η παρούσα Δημοτική αρχή με την μέριμνα του ίδιου του Δημάρχου, κ. Γιάννη Βοσκόπουλου, στηρίζει το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ με όλες τις δυνάμεις της. Απαιτείται συμπληρωματική ρύθμιση στον νόμο και εφαρμογή ευνοϊκότερων πολιτικών για το Πανεπιστήμιο μας και το ΤΕΙ, ανάλογων με αυτά που προσφέρονται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, δηλαδή περισσότερα κονδύλια και άμεση αναπλήρωση των πιστώσεων των μετατιθέμενων καθηγητών.
-       Ο Δημοτικός Σύμβουλος, κ. Αριστείδης Αριστείδου: Με παρέμβαση του Δημάρχου στον Περιφερειάρχη και στον Αντιπεριφερειάρχη δόθηκαν χρήματα στο Πανεπιστήμιο της Φλώρινας. Πρέπει κάποια στιγμή να μας γνωστοποιηθεί και η αξιολόγηση των Ιδρυμάτων. Η χωροταξία στη Δυτική Μακεδονία είναι άνιση. Πρέπει να σταλεί ψήφισμα στον Υπουργό για ειλικρινή συνεργασία με το ΑΕΙ και το ΤΕΙ.
Κλείνοντας η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο κ. Δήμαρχος είπε:
«Δεν μπορούμε να λέμε ότι με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ θα έπαιρναν όλο το Πανεπιστήμιο από τη Φλώρινα, ευτυχώς πήραν μόνο τη Σχολή Βαλκανικών Σπουδών. Δυστυχώς, χάσαμε τη Σχολή Βαλκανικών Σπουδών. Δυστυχώς, χάσαμε την Τράπεζα της Ελλάδος. Δυστυχώς, χάσαμε το 504. Δυστυχώς, χάσαμε ότι έχουμε χάσει μέχρι τώρα. Και αν συνεχίσουμε με αυτό το σκεπτικό, θα χάσουμε και τα ΤΕΙ.  Πρέπει να κινηθούμε δυναμικά. Μπορεί οι καθηγητές που θέλουν να μετακινηθούν να έχουν διαφορετική άποψη. Όσοι επιστήμονες επιθυμούν να έρθουν να διδάξουν στο Πανεπιστήμιο της Φλώρινας θα πρέπει να ξέρουν ότι θα μείνουν εδώ. Εάν δεν τους αρέσει, να μην έρθουν στη Φλώρινα και να προσπαθήσουν να βρουν δουλειά δίπλα στο σπίτι τους.
Εμείς δεν μπορούμε να αλλάξουμε τον νόμο, οι βουλευτές ψηφίζουν. Μπορούμε, όμως, να κάνουμε  μια επιστολή προς τον κ. Υπουργό, όπου θα ζητάμε την κάλυψη μέλους ΔΕΠ από άλλο μέλος, σε περίπτωση που κάποιος καθηγητής θέλει να μετακινηθεί και να μη μεταφέρονται τα κονδύλια που αφορούν τη μισθοδοσία του καθηγητή. Το Ίδρυμα, το οποίο θα δεχτεί τον καθηγητή, να αναλάβει να βρει τα κονδύλια για την πληρωμή του καθηγητή που θα υποδεχθεί.  Δεν είναι δυνατόν να φεύγει και ο καθηγητής, αλλά και να αποδυναμώνουμε οικονομικά το Πανεπιστήμιο. Είναι λάθος.
Στην επιστολή αυτή θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και το θέμα της συγχώνευσης του ΤΕΙ και του ΑΕΙ και να ζητήσουμε το ΤΕΙ μας να γίνει Σχολή Γεωπονίας. Επίσης, θα πρέπει να ενεργήσουμε για την επιστροφή της Σχολής Βαλκανικών Σπουδών στη Φλώρινα.
Καλό θα είναι να οριστεί μια επιτροπή για τη σύνταξη της επιστολής και να ζητήσουμε από τους βουλευτές μας να οργανώσουν μια συνάντηση με τον αρμόδιο Υπουργό και να παραστούμε για να καταθέσουμε τις θέσεις μας».

 

 

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου